onsdag 28. juli 2010

Møte med Kronprinsparet og Jonas Gahr Støre


Under en totimers joggetur i dag møtte Espen Vedlog og jeg et følge på Lian med Kronprinsparet og Jonas Gahr Støre i spissen. Jeg er veldig imponert, ettersom de hadde gått Pilgrimsleden helt fra Skaun!

Vi slo av en prat, og dreide raskt inn på klima da de fikk høre at jeg har planer om å begynne på sivilutdanning med energi og miljø på NTNU. Det er fantastisk at de var så oppriktig interessert! Jeg har jo fulgt med, og både Kronprinsparet og Jonas Gahr Støre er oppdaterte med svært gode kunnskaper om miljø og klima. Det var jo ekstra morsomt at Kronprinsen har gått tre år på Berkely i California: jeg kommer jo rett derfra etter studieturen til San Francisco!

Jeg har stor respekt for Støre, som er en av Norges mest profilerte
politikere. Det forstår man bare ved det faste håndtrykket. Det samme gjelder Kronprinsparet; de var like vennlige og oppriktige som jeg har fått inntrykk av. Norge kunne ikke hatt bedre representanter for monarkiet!

Det er fantastisk å ha framtredende personer i viktige stillinger som viser at de bryr seg om medmennesker og samfunnet. Ikke bare lokalt, men globalt. Og det er det alt dreier seg om. Bryr man seg, er vårt felles miljø og klima en god plass å starte.